Reportáž z AMEE 2015, Glasgow, Skotsko

Naše touha po získání nejnovějších poznatků na poli nových trendů v oblasti vzdělávání v biomedicínských oborech nás opět po několika letech přivedla do Skotska. Tentokráte (5.-9. září 2015) to však nebylo historické St. Andrews, které v roce 2013 hostilo konferenci IAMSE, ale na první pohled mnohem průmyslovější město na soutoku řek Clyde a Kelvin Glasgow. Hned pohledem druhým se nám však Glasgow představilo jako město kultury, zelených zákoutí a dobrých příležitostí ke strávení příjemného večera.

Samotné Scotisch Exhibition Conference Center konferenční centrum tvoří jeden z nejhezčích konferenčních komplexů, které jsme měli možnost po světě spatřit.  I slavnostní zahájení tradičně se nesoucí v duchu skotských tradic prezentovalo žánrově velmi různorodou směsici hudebních stylů. Nepochybně zlatým hřebem pak byla skupina Red Hot Chilli Pipers, která akademické publikum z celého světa doslova zvedlo ze židlí.

CROESUS & ePBLnet joint meeting

Ve velmi kvalitně obsazeném odborném programu se rozhodně neztratila ani česká stopa. Ta se výrazněji poprvé projevila již na předkonferenčním satelitním workshopu s názvem Development of Interactive Scenario Based Learning in Medical Curricula across Europe. Jednalo se o  společný dvoudenní meeting pod hlavičkou mezinárodních projektů ePBLnet (Tempus) a CROESUS (Erasmus+). Druhý jmenovaný projekt je koordinován Masarykovou univerzitou prostřednictvím pracoviště IBA. V příjemné pracovní atmosféře se zde projektově-orientované týmy pokoušely rozvinout hlavní myšlenky svých vzdělávacích sítí (MEFANET, mEducator, ePBLnet aj.) a zachytávat nové nápady, jakož i zárodky nových pracovních skupin, které budou produkovat v příštím roce konkurenceschopné projektové záměry v oblasti klíčových partnerství, znalostních aliancí a budování kapacit – to vše s cílem získat výraznou finanční podporou z dotačních programů pod patronací Evropské komise.

V samotném odborném programu kongresu AMEE vedla česká stopa dále do sekce Virtual patients, kde za kolektiv autorů z Masarykovy univerzity (Brno), Univerzity Josefa Pavola Šafárika (Košice) a Univerzity sv. Jiří (Londýn) přednesl Daniel Schwarz příspěvek s názvem “Various approaches to case-based learning across the educational network MEFANET“, který vybudil účastníky k poměrně nečekaně dlouhé diskuzi, kterou profesionálně moderovala prof. Doris Østergaard z Kodaně. Ta přitom v dané sekci neměla roli předsedající, ale netypicky roli „discussant“ – tedy rozbíječe a moderátora diskuze. Nutno dodat, že její působení bylo v této sekci velmi užitečné a inspirující. Diskuze pak dále pokračovala v kuloárech, resp. u plně obleženého stánku CROESUS v části vystavovatelské plochy věnované neziskovým organizacím.

Kolektiv autorů KDAR LF MU a IBA LF MU prezentoval v posterové sekci sdělení „Retention of Extra-motivated Students Who Underwent Learning By Doing Concept In Anaesthesia And Intensive Care Medicine“, které bylo doprovázeno zajímavou diskuzí. Práce poukazovala na fakt, že studenti, kteří tvořili svoji samostatnou práci v průběhu studia konceptem „learning by doing“ tvorbou pomůcek pro problémově orientovanou výuku portálu AKUTNĚ.CZ ve více než 50% případů zůstali věrni oboru Anesteziologie a intenzivní medicína. Využití tohoto konceptu tak bylo identifikováno jako jeden z motivačních prvků udržení absolventů v tomto oboru.

Hot Topics

Jedním z tzv. „horkých témat“ konference byla právě motivace studentů středních škol ke studiu medicíny. Návazně byla široce diskutována problematika motivace studentů pro dostudování lékařské fakulty a použitelné koncepty včetně intenzivního zapojení studentů do výuky jako tutorů či pomoci při tvorbě multimediálních pomůcek. Neméně intenzivně následně byla probírána problematika udržení studentů pro některé obory s nedostatkem lékařů (praktický lékař, anesteziolog apod.) či motivace pro stěhování se za prací do méně atraktivních lokalit. Uvědomili jsme si, že jde o problémy společné zemím s rozvinutým systémem vzdělávání i těm, které považujeme za spíše rozvojové.

Plenární přednášky

Profesor Roger L Kneebone z Londýna ve své excelentní plenární prezentaci „Engaging through simulation: reframing education for a 21st century world“ identifikoval aktivní zapojení studentů jako klíčový prvek klinické výuky a simulace jako nástroj dosažení tohoto cíle. Podobný názor jednoznačně sdílí i bývalá šéfka jednoho z největších a nejslovutnějších simulačních center CAMES v dánské Kodani – již jednou zmiňovaná -  prof. Doris Østergaard.

Dr. Stephen Downes z kanadského národního institutu pro vzdělávání ve své plenární přednášce nazvané „Personal Learning in the Workplace“ poukázal mj. na souvislost mezi personalizovanou medicínou a personalizovaným učením. Českému a slovenskému okruhu nadšenců moderních přístupů ke vzdělávání je tento bodrý chlapík dobře znám, neboť v roce 2009 přednášel také na jedné z konferencí MEFANET v Brně a již tehdy vyzdvihoval kolaborativní přístupy k učení. Tentokrát zaujal auditorium svým originálním přirovnáním hackathonu (obvykle označuje hromadnou akci programátorů řešící společně softwarový projekt) k efektivnímu způsobu dosahování výstupů z kolaborativního učení.

Petr Štourač, Daniel Schwarz

Fotografie: Sheetal Kavia, Daniel Schwarz


24. 11. 2015 … sejdeme se na AMEE 2016 … v Barceloně …
Zpět