Výsledky animálních studií poukazují na asociaci mezi celkovou anestezií, neurodegenerací a přetrvávajícími poruchami chování a učení. Aktuálně není jasné, jestli je možné dané výsledky aplikovat i na pediatrickou populaci. Autoři v populační studii testovali hypotézu, že opakovaná expozice celkové anestezii, ne však jednorázová expozice je spojena s negativním ovlivněním neurologického vývoje. Do retrospektivní kohortové studie (1996-2000) byli zařazeni pacienti vystaveni celkové anestezii před 3. rokem života. Skupina s celkovou anestezií byla následně srovnána s kontrolní skupinou bez celkové anestezie. Sledovaný outcome – neurologický vývoj byl hodnocen dle zdravotních a školských výsledků s cílem detekce poruchy chování, nebo učení. Celkem bylo do studie zařazeno 116 pacientů (opakovaná expozice), 457 (jednorázová expozice) a 463 pacientů bez anestezie. Opakovaná expozice byla asociovaná se zvýšenou frekvenci poruchy chování a/nebo učení (HR 2.17). Opakovaná expozice byla asociovaná s redukci kognitivních a školních dovedností. Jednorázová expozice byla spojena jenom s mírnou redukcí jazykových schopností a čtení, bez ovlivnění kongnitivních schopností.
Závěrem: Výsledky studie poskytují dodatečné data poukazující na rizikovost opakované expozice celkové anestezie – riziko poruchy učení a pozornosti. Ačkoliv byla detekovaná signifikantní asociace, vzhledem na charakter studie není úplně jasné, jestli je přímá spojitost mezi anestezii a kongnitivní dysfunkcí.
Téma: 5
Přínos/převratnost: 3
Impact: 4
Zpracování: 3
Abstrakt: 4
červenec
2017