Jako první vystoupila Dr. Crina Burlaku (Dublin), která poděkovala účastníkům a zdůraznila význam simulací v moderní medicíně a podporu společného kurikula pro trainees v AIM. Následoval Dr. Marc Lazarovici (Mnichov), gratulující k udělení akreditace SESAM a implementaci simulačního kurikula v Evropě. Ve vítání pokračovali Dr. Tamara Skříšovská (Brno) a Dr. Martina Kosinová (Brno), která účastníky motivovala k prezentaci témat na dalším ročníku, a Dr. Tereza Vafková (Brno), jež zdůraznila důležitost networkingu. Dále se připojili Dr. Stern (Praha), předseda společnosti pro simulace v medicíně, Mgr. Jan Dvořáček (Brno), ředitel SIMU, a Ing. Jiří Travěnec (Brno), zástupce SIMU pro technologie.
High five – vysoká škola simulace
Dr. Štourač (Brno) zahájil prezentaci slovní hříčkou „High five“ – „vysoká škola“ a „pět let SIMU“. Poukázal, že high five může být i pozdrav, projev nadšení nebo gratulace, a právě o oslavu zde na SIMU jde. Představil časovou osu SIMU od kolaudace až po současnost, zdůraznil význam týmu od techniků po ředitele a vyzdvihl růst počtu studentohodin s přáním dalšího nárůstu. Hovořil o postgraduálních kurzech, zapojení studentů jako lektorů a možnostech dalšího rozvoje, například internacionalizaci. Krátce se ohlédl za akreditací SESAM 2024 a za doktorskými programy v simulaci v medicíně. Na závěr popřál SIMU a celému týmu, aby úspěšně fungovalo minimálně dalších pět let, a poděkoval za silnou účast a spolupráci s týmem.
Keynote lectures
Dr. Marc Lazarovici (Mnichov) – Use of human factors engineering
V úvodu řečník představil téma a jeho význam. Zaměřil se na tlak v medicíně, telemedicínu, digitalizaci a lidskou chybu. Upozornil, že digitalizace sice přináší pokrok (např. v pacientské dokumentaci), ale není všespásná a má i negativa. Zdůraznil význam bezpečnosti pracovního prostředí a kultury bezpečnosti. Podle něj je lidský faktor v medicíně málo pochopen: „Za chyby systému obvykle viníme specifické osoby… Designové chyby mohou změnit výsledek a způsobit nehodu.“ Proto je nutné promýšlet design zdravotnických systémů. Uvedl problémy složitých digitálních dokumentačních systémů, které nejsou uživatelsky přívětivé – někdy proto vyhrávají i jednodušší řešení. Testování použitelnosti je podle něj nedostatečné. Simulační centra nabízejí prostor pro zlepšení systémů a snížení rizika lidských chyb. Závěrem zdůraznil nutnost zavést systémové myšlení do univerzitních kurikul a
pozval na konferenci SESAM 2026 v Lyonu.
Dr. Crina Burlaku (Dublin) – The strengths and weaknesses of single-speciality (anaesthesiology) vs. inter-speciality vs. inter-professional simulation training
V úvodu řečnice představila svá pracoviště a definovala pojem Simulation-based education and training (SBET) ve variantách: Single speciality (SS), Inter speciality (IS) a Interprofessional (IP) SBET. Popsala začátky SS SBET v anesteziologii a vývoj kurikula v Irsku, jehož studie potvrzují efektivitu SBET. Dále hovořila o IS SBET kombinujícím anesteziologii s chirurgií či ER a zmínila MASCOT course, model kombinovaného speciality trainingu. Feedback byl pozitivní; kurzy se postupně rozšířily o scénáře pro chirurgické speciality, např. vaskulární chirurgii. Zdůraznila slogan: „Work together, train together“, podložený studiemi o zvýšení kompetencí týmové spolupráce. Poukázala na důležitost tzv. transverse skills, které zvyšují efektivitu týmové práce, a metodologie pro zlepšení spolupráce, např. debriefing a checklistování. Team training je velmi efektivní, ale obtížně měřitelný. Závěrem prezentovala klíčové body: 1) SS SBET poskytuje základ potřebný pro práci ve zdravotnických týmech a pro mezioborovou praxi; 2) IS SBET zlepšuje porozumění rolím a sjednocuje specialisty kolem bezpečnosti pacientů; 3) IP SBET je považováno za zlatý standard pro týmové učení, kolaborativní praxi a zlepšení výsledků pacientů. Padly otázky k praktickému provedení IP SBET, softskills problémům a learning objectives.
Industrial Talk
Simulation centers (SC) territory for medical inovations – A testbeds for tommorows medicine – Ing. Jiří Travěnec (Brno), Joachim Hilbrand (Vídeň) – CEO SIMStation
V úvodu Jiří představil roli simulačních center (SC): nabízejí opakovatelné a bezpečné prostředí pro výuku bez rizika pro pacienty, standardizovaný výcvik, objektivní hodnocení výkonu a okamžitou zpětnou vazbu. To urychluje učení a zvyšuje bezpečnost i kvalitu klinické péče. Podle řečníků SC fungují jako most mezi teorií a klinickou praxí i mezi výzkumem a vývojem. Joachim zdůraznil potenciál propojení SC s novým networking systémem SIMStation a možnost využití záznamů ze simulací k tréninku AI. Jiří upozornil na vysoké náklady simulací a nutnost řešit jejich financování. K tréninku AI je podle něj nezbytná anonymizace záznamů. Přednáška se dále věnovala historii zdravotnických simulací, jejich současnému využití i budoucímu výzkumu. Joachim hovořil o možnostech AI v simulačním výzkumu, Jiří pak o budoucích příležitostech využití simulací v medicíně. V závěru zaznělo, že SC poskytují bezpečné prostředí pro testování a zdokonalování nových klinických technologií, spolupráci s firmami na vývoji podpůrných systémů, sběr dat a zpětnou vazbu v reálném čase. Posilují vzdělávání zdravotníků a zároveň nabízejí možnost dodatečných příjmů jako testovací platformy.
5 inovací v kurikulu SIMU
Moduly OSCE a RAT
Úvodem si slovo vzal Dr. Komenda (Brno) a představil svou krátkou prezentaci. Vystoupil Dr. Kovář (Brno), garant předmětu Intenzivní medicína, který vyzdvihl objektivitu a strukturovanost OSCE zkoušení. Diskutoval možnosti implementace OSCE na fakultě – potřebu mentora a týmu kompetentního k tvorbě a realizaci zkoušky. Dále prezentace pokračovala tématem RAT testování. Vystoupil Dr. Schwarz (Brno) a probíral použití RAT v předmětech TZKM a Aplikované klinické farmakologie, včetně IT problémů při zavádění systému. Závěrem Dr. Komenda (Brno) poděkoval všem účastníkům a SIMU za možnost tvůrčí práce na projektech jako OSCE a RAT.
Simulace s lidským rozměrem
Dr. Žižlavská (Brno) zahájila úvahou nad tvorbou OSCE zkoušky z Propedeutiky a konceptem standardizovaného pacienta známým ze zahraničí. Její tým se však rozhodl pro nábor jiných figurantů pro OSCE. Dr. Levíčková (Brno) uvedla, že do náboru zapojili seniory z univerzity třetího věku. Dvě třetiny přihlášených, kteří prošli přípravou, se v roce 2023 zúčastnily OSCE zkoušek během června. Poukazovala také na průběh zkoušky se živými figuranty a zdůraznila propojení mladší a starší generace. Dr. Štourač (Brno) v závěru doplnil, že pro tento typ výuky je klíčová vnitřní motivace seniorů – pomáhat studentům medikům.
High-fidelty simulace v Soudním lékařstvím
Dr. Vojtíšek (Brno) zahájil prezentaci o fungování scénářů ze soudního lékařství na SIMU. Představil konkrétní příklad simulace vytvořené podle skutečného případu. Závěrem zdůraznil, že využití moderních simulačních metod má své místo i v netradičních oborech, jako je soudní lékařství. V čem nás transformovalo simulační centrum? Aneb 5 let na SIMU Dr. Izakovičová-Hole (Brno) zahájila přednášku historií a současností simulační výuky zubního lékařství na LF MUNI. Ukázala, jak studenti v preklinických letech získávají správný přístup k pacientovi a prováděným výkonům. Dále představila možnosti pro 3. a 4. ročník v konzervačním a endodontickém lékařství, včetně práce s digitálním otiskem. Závěrem zdůraznila význam simulace v dětském zubním lékařství a paradontologii.
Inovace ve výuce neurologie
Dr. Vlčková (Brno) zahájila prezentaci o zpětné vazbě studentů k výuce neurologie. Podle ní byl feedback velmi konstruktivní a poskytl cenné informace pro inovaci výuky. Diskutovala modernizaci interaktivních osnov, zahrnující nahrané přednášky a hrané TBL scénáře, které jsou dále probírány na seminářích. Závěrem poděkovala všem zúčastněným za spolupráci.
Krátká sdělení
Krátká sdělení byla blokem prezentací pěti přednášejících ze simulační medicíny. Konštantínov pohár – Dr. Brázdilová představila mezinárodní soutěž studentů záchranářství, popsala její průběh a používané scénáře. MEDSIM v Banské Bystrici – Dr. Hanula (Bánská Bystrica) shrnul tři roky fungování centra, rozšiřování týmu a růst počtu scénářů z původních tří. Pozval účastníky na den otevřených dveří. Management výuky UM na LF UPOL – Dr. Klegová (Olomouc) ukázala video simulací v Olomouci a představila nové prostory, které se letos kolaudují. Simulační výuka kardiopulmonální resuscitace – Dr. Klementová (Olomouc) vysvětlila fungování SimCeMe (centrum telemedicíny a simulace) a nutnost simulací pro postgraduální výuku. Pozvala účastníky na Hirschův den 12.12. Simulované urgentní prostředí a vývoj radarových metod – Ing. Procházková (Ostrava) představila novou radarovou databázi SiViS a další využití simulačního centra pro testování nových pacientských přepravních stolů.
5 hot topics v simulačním vzdělávání
A co se zbytkem skupiny? Jak aktivně zapojit všechny studenty do výuky? – Dr. Vafková (Brno) Podle Dr. Vafkové samotné učení neznamená, že se všichni studenti naučí. Popsala varovné signály nepozorného či duchem nepřítomného studenta a možnosti „terapie“ takového účastníka v simulaci. Zdůraznila, že cesta nevede přes snažení zapojit všechny najednou, dlouhé komplexní scénáře či jednu metodu výuky. Doporučila: používat skill training, simulovat jen v konkrétních případech, stupňovat obtížnost a stavět výuku návazně. Důležitý je i setting prostoru – židle, postery, checklisty, časomíra. Klíčová je komunikace očekávání (observer se také učí) a základy poskytování a přijímání feedbacku. Podpořila reflektivní praxi – sebehodnocení, společná reflexe a úkoly pro observery. Závěrem zdůraznila, že větší skupina nemusí být problém.
Příprava high-fidelity simulačního kurzu krok za krokem – Dr. Kosinová. (Brno)
Paní doktorka začala vymezením cílové skupiny kurzu a výstupů z učení. Diskutovala různé formy kurzů, např. flipped classroom, a zdůraznila pestrost a časový rámec kurzu. Popsala strukturu – organizační info, seznámení s prostředím, teorie a prelearning, samotný kurz, přestávky. U multidisciplinárních simulací je potřeba více času, jednooborové scénáře trvají cca 30 min. Hovořila o tvorbě, pilotáži a úpravách scénářů před jejich zařazením do databáze SIMU, která nyní obsahuje cca 180 scénářů. Zdůraznila také přípravu podpůrných materiálů a význam ranních porad.
Vzdělávání simulačních techniků a Onboarding simulačních techniků – Ing. Jiří Travěnec (Brno), Mgr. Veronika Justrová (Brno), Mgr. Jan Dvořáček (Brno)
Hezký akronym, který charakterizuje práci technika na SIMU, zní SIMULÁTOR. Mrg. Justrová jej vysvětlovala během svého přednesu. Ing. Travěnec přizval k přednášení ředitele SIMU Mgr. Dvořáčka, který navázal přednáškou Onboarding simulačních techniků. Diskutoval výběrové řízení techniků a zdůraznil důležitost „připravit nováčkovi půdu“, „stínovat nováčka“, „podněcovat nováčka k experimentování“ a „nepřestat růst a učit se“. Dále všichni probírali, kam směřovat v rámci práce technika. Mgr. Justrová zmínila, že složila zkoušku CHSOS, hodnotící orientaci v situacích healthcare simulations. Na závěr byli účastníci pozváni na lednovou konferenci v Mikulově – Moderní technologie v medicíně.
Využití AI ve výuce
Poslední prezentaci na SIMPO vedl Dr. Schwarz – Využití AI ve výuce. Představil rozdíl mezi machine learningem a generativní AI a zmínil příklady použití ML ve zdravotnictví – diagnostiku v radiologii a terapii pomocí systému da Vinci. Hlavním tématem bylo řešení biasu u ML, například u mužů středního věku bílé rasy, což se dnes řeší i v doktorském programu SIMU. Dále ukázal tvorbu scénářů pro simulace s generativní AI a předvedl příklady, jak by avatary mohly pomáhat při tvorbě interaktivních scénářů, například pro TZKM.
Ukončení
Nakonec Dr. Štourač poděkoval všem zúčastněným za účast a přínos cenných informací na pléno SIMPO 2025. Úplným závěrem byl přípitek na další roky SIMPO a SIMU.