Koncept programu ACVC School je postavena na osmi modulech, kterými účastníci rotují v malých skupinách. Cílem programu je rozvíjet technické dovednosti (intubace, mechanická ventilace, ECMO, cévní přístupy), ale i non-technical skills – komunikaci, vedení týmu.
Program zahrnoval:
– Echo-guided vascular access & pericardiocentesis
– Difficult airway management
– Simulation – Communication
– Simulation – Leadership
– VA-ECMO management & troubleshooting
– Invasive mechanical ventilation
– The heart in danger – unloading in cardiogenic shock
– Temperature control after cardiac arrest
Každý modul byl veden experty z předních evropských center a probíhal ve špičkovém simulačním centru Vall d’Hebron.
První den:
Na začátku nás rozdělili do skupin po osmi. Vybral jsem si „červenou“ skupinu, protože jsem se chtěl vyhnout blokům zaměřeným na komunikaci a leadership, paradoxně právě ty nakonec patřily mezi nejpřínosnější.
1) Impella & LV unloading
První modul věnovaný Impelle měl dvě části. V té úvodní jsme formou interaktivního kvízu krok za krokem procházeli klinický scénář – od akutního infarktu myokardu přes rozvoj kardiogenního šoku až k indikaci Impelly. Diskutovali jsme, jak rozeznat pacienty odpovídající definici DANGER shock. Následně jsme si na modelech vyzkoušeli samotné zavedení Impelly a v malé vodní nádržce jsme měli možnost vidět její skutečnou funkci v akci. Druhá část se věnovala simulaci pacienta napojeného na Impellu. Postupně jsme procházeli komplikace, učili se, čeho si v klinické praxi všímat, jak interpretovat parametry pumpy a jak správnými úpravami stabilizovat pacienta.
2) Temperature control
Modul byl zaměřen na komplexní péči o pacienty po zástavě oběhu. Úvodní část se věnovala zásadním studiím týkajícím se hypotermie a současné pozici cílené regulace teploty. Velmi jsem ocenil důraz lektorů na kritické myšlení – zejména na to, jak zásadní je při interpretaci výsledků studií pracovat s adekvátní populací. Následovaly dvě simulace. V našem případě šlo o pacienta s Brugada syndromem a arytmickou bouří. Díky detailní strukturované reflexi po ukončení byla tato část mimořádně přínosná.
3) Difficult airway management
Nešlo o pouhé „zkusíme si intubaci“. Lektoři kladli důraz na správný postup, predikci obtížných dýchacích cest, taktiku v akutních stavech a práci s alternativními pomůckami. Na figurínách jsme zvládli vše od klasické intubace až po komplikované scénáře.
4) Invasive mechanical ventilation
Tento blok vedl výjimečný lékař, který dokázal udržet plnou pozornost skupiny i po sedmé hodině večer a podat komplexní témata mimořádně srozumitelným a praktickým způsobem. Měli jsme možnost detailně analyzovat ventilační křivky, rozlišovat patologie rezistence a elastance, nastavovat ventilátor podle fyziologických principů a řešit několik klinických scénářů přímo na reálném ventilátoru. Pro mě osobně šlo o jeden z nejlepších modulů celého kurzu.
Společná večeře – Fantastické. Atmosféra, jídlo, nové kontakty.
Druhý den:
5) VA-ECMO management
Po krátkém úvodu nás rovnou „hodili do vody“. Přeci jen jde o hands-on kurz, takže jsme se neučili jen to, co znamenají jednotlivá tlačítka na přístroji, ale hlavně jsme si prošli celé spektrum problémů, které mohou při VA-ECMO nastat - od hypovolemie, přes LV unloading, až po Harlequin syndrome.
6) Echo-guided vascular access & pericardiocentesis
Pod ultrazvukem jsme si vyzkoušeli: přístup do v. jugularis interna, v. subclavia, femorálního žilního systému, perikardiocentézu, práci s FoCUS simulátorem. Protože jsem s těmito výkony dosud neměl mnoho zkušeností, věnovali mi lektoři individuální přístup. Oceňuji jejich trpělivost a vedení krok za krokem.
7) Leadership
Modul byl postaven na dvou simulacích, které byly méně o medicíně samotné a více o schopnosti efektivně komunikovat, vést tým a rozhodovat se pod tlakem. Původně jsem se této části chtěl vyhnout, ale nakonec mě mile překvapila. Naše skupina měla navíc netradiční úkol: tým vedl leader s páskou přes oči. To simulaci výrazně oživilo a vytvořilo situace, které opravdu testovaly týmovou spolupráci. Někdy je těžké převzít roli vedoucího, zvlášť když víte, že vedle vás stojí starší a zkušenější kolegové. Lektoři zdůrazňovali, jak důležité je nebát se těchto příležitostí, aktivně trénovat vedení týmu a dokázat se po scénáři zastavit, kriticky zhodnotit vlastní rozhodnutí a poučit se z nich.
8) Communication – simulace s herečkou
Dvě realistické simulace – tentokrát s herečkou místo figuríny – nás naučily, jak zásadní je všímání si prostředí, call-out, huddle. Zajímavé bylo, že přestože naše komunikace byla podle lektorů velmi dobrá, dopustili jsme se jedné zásadní chyby. Ukázalo nám to, jak snadno může i dobře fungující tým přehlédnout klíčový detail, pokud se soustředíte na jiné věci. Tato zkušenost nám silně připomněla, jak důležité je aktivně si všímat okolí, ověřovat předpoklady a nepodlehnout vlastní slepotě.
Malá vsuvka:
Během obědové pauzy druhý den proběhlo losování o registraci na ACVC kongres. Vítěze vybírali naprosto „objektivně“ – taháním jmen z tašky. A k mému překvapení padlo losování nakonec i na mě. Díky tomu bude pro mě další kapitola ACVC už ne školou, ale kongresem.
Závěr: Proč by měl jet opravdu každý
ACVC School nabízí: špičkovou praktickou výuku, realistické simulace, vynikající lektory, přátelské prostředí, možnost učit se z chyb bez stresu, networking s lidmi z celé Evropy. Program je intenzivní, náročný, ale zároveň maximálně přínosný. Co se naučíte, využijete okamžitě v klinické praxi. A právě v tom tkví síla celého konceptu, jak zdůrazňují i Course Directors Alessandro Sionis a Jordi Baneras: “The Association for Acute CardioVascular Care (ACVC) of the European Society of Cardiology, held the 8th edition of the ACVC School at the Hospital Vall d-Hebron Simulation Lab in Barcelona, Spain on 14-15 November 2025. It was a pleasure to host more than 70 attendees from over 20 countries at the School. We now have an ACVC School community with almost 500 alumni, and this is exactly what the School is about: provide an immersive, hands-on two-day training forum, enabling cardiologists and acute cardiovascular care professionals to hone technical and non-technical skills through simulation-based workshops in the management of critically ill cardiac patients.”
Další ročník: 13. a 14. listopadu 2026

