EKG pro záchranáře, nekardiology

Táňa Bulíková

Grada Publishing 2014

Anotace:

Kniha srozumitelným a přehledným způsobem přibližuje v nezbytně nutném rozsahu čtenáři principy a základy metody a dále se věnuje popisu a interpretaci EKG křivek za dané specifické situace. Algoritmus postupu je díky specifickým okolnostem poněkud odlišný než při natáčení a interpretaci klasického EKG. Součástí je i zcela originální pomůcka k postupu při vyhodnocování EKG za podobných situaci. Kniha je určena záchranářům, lékařům RZP a studentům. Autorka je primářkou záchranné služby na Slovensku, pořádá kurzy v ČR i SR, vyučuje na Slovenské zdravotnické univerzitě. Je autorkou, spoluautorkou a recenzentkou úspěšných knih s obdobnou problematikou.

Recenze:

Knižka je útla, informácie sú v primerane zhustenej podobe. Text nie je zbytočne rozsiahly, aby v mori slov nebolo treba loviť strácajúce sa fakty. Nie je ani tak stručný, aby sa natlačené poznatky navzájom zatieňovali. Obsahuje všetko, čo treba vedieť, pokiaľ nie sme špecialisti kardiológovia. Fakt, že ju nepísal kardiológ je prínosom a má leví podiel na jej zrozumiteľnosti. Autorka ovláda EKG tak dobre a hlboko, že jeho porozumenie sprostredkúva bez potreby schovávania za zložité a ťažkopádne opisy zmien. Kapitoly sú modulárne, nie je problém vybrať z nich len maligné arytmie a vynechať tie poruchy, ktoré neohrozujú bezprostredne život. Na druhej strane časti textu nasledujú ako v dobrej detektívke. Tie úvodné vás vtiahnu do zápletky tak, že neskôr budete chcieť prečítať aj opis tých porúch, o ktorých si môžete myslieť, že sa s nimi v živote nestretnete.
Publikácia je povinnou výbavou záchranárov a urgenťákov, ale nemala by chýbať v knižnici žiadneho univerzitne vzdelaného zdravotníka.

Kto po pozornom prečítaní tejto knižočky, jedno či lekár, záchranár, medik alebo sestra, nepochopí a nebude vedieť čítať EKG, mal by vrátiť maturitné vysvedčenie a odísť zo zdravotníctva.

Bratislava, január 2015